tisdag 11 januari 2011

2:a REFUSERINGEN


Överraskande snabbt kom då den 2:a refuseringen idag.
Frågan är som alltid: "NÄR ska man skicka in sitt manus?"
På nyåret kanske det drösar in med manus som flitiga personer fått ihop och avslutat under julledigheten.
På våren har förlagen i regel en hel del författare - och även en del debutanter som ska tas om hand.
På sommaren har hela Sverige semester - även förlagsbranschen - väl?
Efter sommaren packas brevlådorna fulla av nyskrivna manus och väller in över förlagsdiskarna.
På höstkanten är det Bokmässa i Göteborg - då ska "alla" vara där.
Sedan pustar "alla" ut och börjar se fram mot julledigheten.
Före julledigheten - är "alla" lite ödmjuka - tänkte jag och skickade in mitt manus. Jepp!
Ett förlag tömde inkorgen innan tomten kom.
Ett annat förlag städade i inkorgen inför ett nytt härligt bokår och rensade bort mitt manus idag.
Så här såg refuseringen ut:
"Hej!
Dessvärre får vi tacka nej till ditt manus.Utgivningslistan för det kommande året har fylls på i rask takt och vi känner att vi nu saknar kapacitet att ta på oss fler författarskap. Vi vill ju jobba aktivt och nära alla våra författare.
Men jättetack för att du tänkte på oss!
Kallakulorgänget"
Så - inga fler författarskap i år alltså - tänka sig - men om Stieg Larsson skulle återuppstå och han skickade in en till trilogi då? Skulle de säga "Tack - men nej tack" då?
Det tror inte jag. Jag tror att de har en o annan reservplats OM det skulle komma in ett höjdarmanus i nästa vecka. Ja - då är den platsen vikt för ett sånt förstås - inte för mitt. Synd!
Så nu är det fem förlag kvar att hoppas på:-) Det räcker ju om bara ett ger ut boken, så att folk slipper läsa i stereo:-) Blir mera plats hos bokhandlarna oxå:-)
De två refuseringar som jag fått - kom så tidigt att jag inte ens har börjat vänta på svar ännu.
Ps Tomaten på bilden - hoppas jag slippa se igen! (Det finns en annan tomat som är glad och det är den jag vill sätta in här på bloggen nästa gång) DS
//Kramar om

2 kommentarer:

  1. Tråkigt! Precis som du säger så finns det oändliga funderingar vad gäller manus. Jag har kommit fram till att det inte är någon idé att spekulera. Fast jag gör det i alla fall ibland, för att jag behöver reda ut tankarna och för att det inte går att låta bli att undra hur det går för ens manus :D Kämpa på, plötsligt händer det...

    SvaraRadera
  2. Anneli: Tittade in på din blogg - så roligt att du oxå har författardrömmar:-) Klart att man undrar hur det går för ens skötebarn även om jag inte riktigt har hunnit ställa in mig på att få refuseringar redan. Men när det gått ca 4-5 månader, ja då tror jag att spekulationerna i sig skulle kunna bli ett eget manus. För att inte tala om när man får vänta år - det borde bli en trilogi bara av det:-)
    Ja, precis - rätt som det är så händer det. All Lycka till dig ...

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!