tisdag 4 januari 2011

Dagens viktiga vikt

Idag har jag gjort vågen:-) Dagens resultat: 61,8 kg. En del kanske tycker det är lite. Det tycker inte jag eftersom mina gener styrt vikten hela livet. Jag vet inget annat.

I många år vägde jag inte mer än 55 och det bekymrade en del i min omgivning. Men mitt viktrekord på den övre halvan är 67 och det var mindre bra för min rygg som har skruvar och stag som håller upp den. Kirurgen sa att jag inte "fick" gå upp mer än 10 kg - så dagens vikt är alltså bra ur det perspektivet.



Min älskade hund "Razz" var hos veterinären och vägde sig i slutet av december 2010. Innan han ställde sig på vågen undrade hon om jag visste vad han vägde? Ja, någonstans mellan 26 - 27 kg sa jag.

Resultat: 26,6 kg - så jag hade bra koll.



Mitt skötebarn - det inskickade manuset (arb.namn Ej Vek) vägdes hos postombudet.

Resultat: 6 kg



Apropå kilo - nya omgången av Biggest Loser med australienska deltagare som började igår - väger in sig i kilo. Mycket lättare (blev ju lite roligt i sammanhanget:-)) att slippa översätta viktenheten som i den amerikanska upplagan.

Kul att Bob o Jill finns med fortfarande.

Försökte följa den svenska varianten - men tyckte det blev för platt på något vis. Undrar varför det blir så?Kursiv

Jag gillar verkligen programmet - deltagarnas kamp och vilja är fantastisk att se - det har hjälpt mig att själv vara målmedveten - inte vad det gäller vikten - men med mitt skrivande till exempel.



Det är viktigt att våga välja det som är rätt för en själv även om det finns en massa barlast i bagaget.

Ta vara på traumatiska erfarenheter (sådana som man oftast inte valt att själv hamna i utan som omständigheterna tvingat en att genomlida). Använd dem som ett avstamp att gå vidare. Som om de vore som en trampolin, studsa på dem och flyg upp i luften, ut vidare i livet och gör något eget av dem. Gläds när du åstadkommit något litet eller stort, glöm inte vikten av det.

//Kramar om

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du gått ned i vikt! En annan har lagt på sig ca 4-5 kg under senhösten/vintern. För lite träning och för många knäckebrödsrace och rödvin på kvällarna. Jaja, jag vet ju hur jag ska göra för att gå ned.

    Ang. inlägg och kommentarer så gäller ju det hederliga ordspråket även där: "Övning ger färdighet"! :)
    Och jag kommer gärna med tips.

    PoK Dotra

    SvaraRadera
  2. Håller helt och hållet med dig i det här inlägget. Tyckte inte heller så bra om det svenska BL. Vet inte varför. Kanske är det skillnad på träningslokaler, människor, språket...
    Ska bli kul att följa din blogg!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Dotra: Du är så duktig o har full koll när det behövs. Ibland kräver omständigheterna dock att vi måste unna oss sockerorgier typ knäckebröd mm.
    Övar nu hela tiden, lite förändringar här sedan igår, alla tips emottages tacksamt:-) PoK

    Kim: Ska inte avslöja förra säsongens vinnare i BL(ang. svar på din blogg). Roligt att "ha dig här". Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!