torsdag 22 september 2011

Peak Performance - hjälp!

Jag har en Peak Performance dunjacka. En svart riktigt varm sak. Snart är det dags att ta på den. Ja, men inte idag när det är soligt höstväder - men snart ...

Det jag undrar och vill ha hjälp med är:

Vågar jag tvätta den i maskin?

Vilket program? Ull? Handtvätt (ja, vi har ett sådant program på maskinerna).

Och sedan? Torktumla med gympadojjor?

Hur länge? Ska den torka ordentligt? Hur lång tid kan det ta?

Vilken värme ska jag ha? Lägsta eller högsta?

Eller ska jag lämna in den för kemtvätt???

Nu lämnar jag ordet till er - som säkert är experter på det här ämnet. Tack på förhand:-)

Allt för nu & Kramar till er


9 kommentarer:

  1. Tja, jag skulle ha hivat in den på 40 grader fintvätt och sedan troligtvis knutit ihop kökshanddukar till små ilsket hårda bollar och torktumlat den snustorr!
    Fast å andra sidan nyttjar jag aldrig någonsin varken kemtvätt eller hantverkare till någonting - är en typisk självgörare!

    SvaraRadera
  2. Jag tvättar också allt. 40 grader tvätt och torktumling med tennisbollar i fickorna. Det tar en stund att tumla dun, men när det är färdigt är den lika fint och fluffigt som innan :) Lycka till!
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. jag har också hört om tennisbollar. lycka till. (huu, påmindes just om att det snart är dags att ta fram dunjackan igen...:( )

    SvaraRadera
  4. Mångmamma: Hm ... vilket bra tips med kökshanddukarna:-) TACK!
    "Bra mamma reder sig själv" - alltså:-)

    SvaraRadera
  5. Anneli: Hm ... tennisbollar i fickorna - så bra:-)
    TACK! Ser fram emot det nygamla fluffet:-)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Katarina: Bra att du håller med om bollarna:-) TACK!
    Jo, bättre att ta på dunjackan i ett tidigt stadium än att frysa.

    SvaraRadera
  7. Jag kör också dun -jackor, -kuddar mm med tennisbollar i tumlaren. Blir perfekt. Ha inte för hög värme på då tyget torkar snabbt och dunet tar lång tid. Lycka till!!

    SvaraRadera
  8. Annika: Vad bra att du tipsade om värmen:-) TACK!
    Annars torkar jag alltid vanlig tvätt på högsta värmen - annars hänger jag den i torkskåpet.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Hade en gång en väninna som ville nyttja vår torktumlar till sin dunjacka och hon, barnlös som hon var, undrade om hon skulle köpa just tennisbollar till den!?
    Jag hävdade att det gick lika bra med handdukar, hårt knutna och se, det gick!
    Ja, bra kvinna reder sig alltid själv!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!