torsdag 1 mars 2012

Tips! Om att lyckas med följebrevet ...

... kommer det här:

  • När du skriver/skrivit klart ditt följebrev - läs det högt många, många gånger
  • När du tycker att du nästan kan texten utantill - skärskåda den igen - ändra
  • När du ändrat för hundrafyrtiofjärde gången - läs högt igen
  • När du läst högt - lägg till gester! Jag lovar att när du visar orden med rörelser till så händer det saker inom dig och i texten.
  • När du börjat göra gester och de sitter. Rör på dig över golvet. Gå fram och tillbaka som på en scen. Tänk dig att förläggaren är din publik. Ändra tonfallet där så krävs för att du ska nå fram.
  • När du gjort alla övningarna. Ändra i texten och gör om allt från början!
  • När du sedan gjort allt du kan med följebrevets innehåll - Ställ dig då frågan om du är övertygad att du kan sälja in ditt manus med hjälp av följebrevet till vilken förläggare som helst?

Ge dig inte innan du kan svara: "JA!"


Hur svarar du?

Allt för nu

5 kommentarer:

  1. Mycket bra och användbara tips, inte bara för ett följebrev.
    Allt som ska presenteras på ett eller annat sätt och där mottagaren är "viktig", där är dessa tips matnyttiga.
    Speciellt det där med att läsa högt för sig själv och röra sig samtidigt!

    SvaraRadera
  2. Oj vilka bra tips! Ska ta till mig dem och testa på mitt följebrev. :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Eva: Kul och bra att du gillar dem!

    SvaraRadera
  4. Nina: Ja testa!

    Det var när jag själv höll på med att går över golvet med följebrevstexten som jag kom på att jag kunde dela med mig till andra.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det är inte lätt att skriva ett strålande följebrev. :) Tack för dina tips!
    Kram!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!