torsdag 3 februari 2011

Glädjeskutt idag


Inte för att jag kan skutta så bra - överlåtar själva utförandet till mina älsklingar till vänster här.
Men glädjeskuttskänslan - ja den har jag idag.
Varför? Jo - jag som i vanliga fall är en riktig nattskrivare har idag lyckats strunta i att gå i min mentala uppförsbacke och skrivit ett par timmar på eftermiddagen.
Tjohooooooooolahopp vad glad jag blev över det!
Fattar inte varför jag ska känna mig mera nöjd med mig själv då? Jag gör ju samma sak annars - men senare bara eller tidigare om man ser det så.
Men det är väl det där med A och B-tänkande.
A = morgonmänniskor är bättre och uträttar mer
B = nattmännskor är sämre och uträttar lite
Undrar varför mina sysslor blir underskattade bara för att jag gör dem när andra ligger och sover? Jag underskattar inte deras när jag ligger och sover och inte de heller.
Märkligt!
Men kanske att det kommer ifrån det gamla bondesamhället - då gick det inte att ligga och dröna när kossorna skulle mjölkas inte. Nej fy på den drängen/pigan som gjorde så.
Nu har vi inget bondesamhälle längre - utom på TV4 förstås:-)
I arbetslivet finns det flextid numera. Det konstiga var att när jag hade det - då var jag på jobbet så tidigt det bara gick - typ 07.05 - men bara på sommarhalvåret. Kroppen hann väl inte fatta att den hade sovit ett par timmar - den trodde väl att det fortfarande var natt.
Nu ska jag ta och skutta vidare i min glädje med delfinen och kossan som sällskap ...
//Kramar om

4 kommentarer:

  1. Jag är också en nattskrivare/nattmänniska och fungerar dåligt på morgonen. Vi kan väl inte leva efter bonderegler, alltså är nattmänniskor lika bra och duktiga som morgonmänniskor :)

    SvaraRadera
  2. Härligt! Kul för dig! Jag själv skriver dygnet om, bara jag orkar. Annars är det morgonen som fungerar allra bäst för mig. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Kim: Du verkar ha energi som heter duga - vare sig det är dag eller natt:-)
    PS Jag bor bredvid 'Natt och Dags Gränd' DS
    /Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!