måndag 20 juni 2011

Tacksam ...

... och lycklig är jag över att kunna säga GRATTIS till min älskade hund "Razz" idag på hans 7-årsdag. "Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!" På bilden är det på 8 veckorsdagen - samma dag som jag hämtade hem honom.
I stamtavlan heter han: "KORAD SE UCH ONE WAYS HERR NILSSON" - jadå och syrran heter förstås "OW's PIPPI LÅNGSTRUMP". Jag är för evigt tacksam att uppfödaren ville sälja universums mest underbara hund till mig. "Razz" passar in precis överallt men mest i mitt eget hjärta. På bilden är han och "Pippi" som nu heter "Mira" bara lite drygt 2 veckor. Det var första gången jag träffade honom, han behövde inte virka sig in i mitt inre rum - han bara "var" och så var vägen öppen.
Razz är ingen framavlad apporterande ras - han apporterar naturligt ändå, både på land och i vatten. Han är ju en vallhund av rasen KORTHÅRIG COLLIE som är en mentalt stabil ras. Jag har så att säga "papper" på hur BRA hans mentalitet är. Jag har gjort det enklare "Mentaltestet" när han var 1 år och den tuffare mentalbiten när han blev "KORAD" sedan på grund av sina höga poäng. Då var han 3 år o 3 månader gammal. Och han är dessutom snygg - det har jag också "papper" på eftersom han har ett Championat - allstå för att han är SVENSK UTSTÄLLNINGSCHAMPION. Oavsett det är han det finaste som finns i hundväg.
Razz är en superbra simmare och här har han simmat låååångt för att hämta en apport i vattnet som han villigt lämnade över vid strandkanten.
Annars har han och jag sysslat mest med lydnad på brukshundklubben - han är duktig men det är inte jag. Vi tävlade en gång och jag brast eftersom mina tävlingsnerver skulle behövas bytas ut.
I sommar ska jag nog om det vill sig väl - testa att köra viltspår med honom. Det har inte blivit av tidigare eftersom vi förut bodde ihop med en mästerspårare - då fick den hunden mest fokus av naturliga skäl.
GRATTIS! - ännu en gång:-)
Allt för nu & Kramar till er & vovven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!