onsdag 2 mars 2011

Vad gör man inte ...

...för att känna sig lite bättre i hals och bihålor?
Allt man kan såklart!



Inte så kul förstås att stå över tvättstället och hälla i sig saltvatten genom näsan. Dra ner vattnet bakåt och nedåt, låta det forsa ut genom både mun och näsa. Frusta, gråta, fräsa och tänka att det här händer inte mig. Inte just nu - nej tänker jag, nu befinner jag mig i en vacker slottspark. Tittar på fåglarna som flyger kors och tvärs. Blommor får besök av humlor, nyckelpigor klättrar upp på blommans stjälk och balanserar ut på ett blad. Solen skiner och det susar så där lagom i trädkronornas löv. Tänk vilken njutning det blev under tiden näsan blev sköljd.

Nästan så att jag ser fram emot nästa nässköljning - undrar så vart jag kommer att befinna mig då? På en strand? I en skog full med kantareller? I kanten av ett kalhygge där en ståtlig älg står och tuggar på något gott?



Vem vet - det återstår att se ...



//Kramar om

3 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid använda strandvarianten när jag skall göra något obehagligt. (T.ex. tandläkare)
    Tips för bihålorna: Koka varmt vatten och häll i en skål, lägg en handduk över huvudet och stå en stund och dra in ångorna. Det brukar hjälpa!

    SvaraRadera
  2. Hmmm....ja, tanken har slagit mig när förkylningarna duggat tätt, men än har jag inte testat...funkar det?

    SvaraRadera
  3. Monika Häägg: Det där med skålen gjorde man alltid förr - för att det funkar:-)

    evalinn: Funkar utmärkt, särskilt om man gör det direkt och inte väntar tills det fastnar. Sedan behöver det förstås upprepas:-)

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!