torsdag 29 november 2012

Avvänjning vs Tillvänjning ...

(bilen delvis från nätet)
 
 
... nu menar jag alltså inte från alkohol eller droger.
 
 
Nepp - jag snackar om att skriva korrekt svenska.
 
Varför tar jag upp det?
 
 
Jo - för jag har vant mig av med att skriva riktiga meningar.
 
Jag trodde jag varit smart  uppfinningsrik som hade fixat till en egen stil.
 
Jo - pytt, där lurade jag allt mig själv.
 
Om en mening ska vara korrekt måste det finnas subjekt - men dem hade jag ransonerat bort.
 
Undrar någon vad som sker då?
 
Svar: BAKLÄXA
 
Undrar någon annan hur lång tid det tar att ändra i ett manus på ca 72 000 ord?
 
Svar: Veckor
 
Om ingen undrar hur det känns att hålla på med det här så kan jag ändå bjuda på en upplysning:
 
Inte så roligt, ögonen går i kors och det är som att SITTA FAST i sin egen text
 
 
Ska jag kanske ge upp, tycker ni det?
 
Svar: Aldrig i livet
 
 
Nu är jag under tillvänjning, så typiskt va - jag som just vant mig av med subjekt och aktiva verb.
 
 
Allt för nu

9 kommentarer:

  1. Korrekt svenska tycker jag är mycket viktigt. Allt fler lägger dock bort det vilket jag tror beror på allt messande, mejlande m.m där det kan vara kort och bara lite hur som helst. Jag är därför lite tillkrånglad när jag messar för jag förkortar som regel inte utan skriver som jag skulle gjort i ett brev eller så. I och för sig har jag fått beröm även för så korta texter som det är i sms. Det finns alltid två sidor av samma mynt.

    Jag förstår att det tar en evighet och att det inte är alltigenom roligt. Tips kommer här: varva med lite annat kul att göra så går det säkert lättare. Jag väntar på resultatet!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men samtidigt är det faktiskt intressant - som att damma av och repetera mellanstadiet. Jag gillade svenska och hade ganska bra betyg, men det är en evighet sedan.
      Tack för tipset!
      Kram

      Radera
  2. Om man tycker om och tror på sitt manus riktigt mycket ska man absolut inte ge upp. Redigera är jobbigt (märker jag nu när jag börjat redigera själv) men jag vet vad målet är och jag ser målsnöret långt där framme.. precis som du! Heja på med verb och aktiva subjekt! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen mitt manus. Det är drygt ett år sedan som det var klart i råmanus form.
      Det är redigerat ett otal gånger, så många gånger att jag själv tappat räkningen. De gångerna var det riktigt roligt att redigera. Det har också varit några vändor hos lektör.
      Manuset har även skickats till en del förlag - inte hört från alla ännu.
      Men efter att jag haft flera läsare som påpekat vissa saker tänkte jag förbättra det och göra det riktigt konkurrenskraftigt.
      Tack för att du hejar på - det värmer.

      Radera
  3. Det absolut viktigaste är det sista, att aldrig, aldrig ge upp! Kämpa på!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra Anneli - då är vi två som kämpar!
      Kram

      Radera
  4. Jag förstår nog inte riktigt hur du menar när du säger att du har ransonerat bort subjeketet. Exempel tack:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exempel utan subjekt - utdrag:
      Modet sviker mig. Jag backar därifrån. Vänder om och lämnar trappavsatsen. Går nedför tillbaka till ljuset.
      Står stilla i skenet. Minns fasan jag upplevde för länge sedan. Känner doften av curry från grannen. Förnimmer tystnaden som fanns ...

      Exempel med subjekt:
      MODET SVIKER MIG OCH JAG BACKAR DÄRIFRÅN. JAG VÄNDER MIG OCH LÄMNAR TRAPPAVSATSEN. DET ÄR SOM OM LJUSET DRAR MIG TILLBAKA NEDÅT.
      JAG STÅR STILLA I SKENET OCH MINNS FASAN JAG UPPLEVDE FÖR LÄNGE SEDAN.
      EN DOFT AV CURRY LETAR SIG UT FRÅN GRANNEN. JAG FÖRNIMMER TYSTNADEN SOM RÅDDE I TRAPPHUSET ...

      Som tur är har jag inte skrivit på det här subjektlösa sättet i det andra manuset jag håller på med.

      Radera
    2. Då förstår jag, andra blir bättre!

      Radera

Kommentera gärna - det gläder mig!