fredag 15 april 2011

"En sannolik historia"


... har jag nu äntligen läst ut - när jag hade läst halva kom det två andra böcker som pockade på att bli utlästa först. Karin Alvtegen tillhör mina topp tioförfattare. Den här är annorlunda än de hon gett ut tidigare. Ingen psykologisk thriller med andra ord.


I En sannolik historia möts två olyckliga människor som upptäcker att människan faktiskt är kapabel att ändra sitt sätt att se på tillvaron och att det finns möjlighet att göra andra val i livet än vad man först tror.


Boken berör en stark psykologisk laddning, blottläggandet av djupt mänskliga relationer, sorg, konflikträdsla, FÖRDOMAR och kärlek.


Jag tycker att den verkligen går i moll, inte så konstigt eftersom det handlar om olyckliga människor. Första halvan grep inte riktigt tag i mig, därför var det ingen konst att lägga den ifrån sig och läsa två andra emellan. OM det varit en annan författare hade jag rentav kanske struntat i att läsa vidare. Men nu tillhör ju KARIN ALVTEGEN mina tio-i-toppare, därför förstod jag att det fanns något att se fram mot. Ville se hur hon löste det hela. Naturligtvis med GLANS!


Här kommer några favorituttryck som hon använt i den här boken:


"Han ville bort från det som var och hamna i ett efteråt."

"... tankarna rusar likt instängda djur i panik."

"Om natten blir huden som tunnast."

"... från allt hon varit van vid ner i ett hål där tillvaron mist sina väderstreck."

"Ett löfte lätt som luft."


Jodå - jag hittade ett par klyschor oxå: på sidan 22; "... glidit fram på bananskal." och på sidan 23; "I grevens tid."

Och förstås INGET gödslande med PLÖTSLIGT:-) Men en del korrigeringsfel här och var - händer väl den bästa.


"EN SANNOLIK HISTORIA" AV KARIN ALVTEGEN ÄR MYCKET LÄSVÄRD - LÄS DEN:-)


Allt för nu & Kram till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!