torsdag 7 april 2011

Rekommenderat brev - ett måste?


När man har skrivit ett manus och skickat in det till ett förlag - med snigelpost eller som e-post - måste man då printa ut en (original)kopia?

Ett "original" som man sedan skickar till sig själv med ett rekommenderat brev - måste man det?



Jag gjorde så när jag skickade in den FÖRSTA VERSIONEN av Manus 1. Det har jag "hört" att det är viktigt på grund av att det kan bli tvist om upphovsmannarätten i ett senare läge. Gott!


MEN - HUR GÖR JAG NU?


Jag har skrivit en NY VERSION av samma Manus 1 - grundstoryn är densamma och det är lätt att se att det är samma skribent av båda versionerna.


FRÅGAN ÄR: "Gäller" mitt första rekommenderade manus för att skydda ev ifrågasatt upphovsmannarätt?

Måste jag göra ett nytt "original" och skicka det i rekommenderat brev etc en gång till - till mig själv?


HUR GÖR DU? Har du skickat ett "original" till dig själv - som du sedan inte öppnar?


Nu är det klart att jag istället för att sitta här och undra, kan göra om proceduren med den nya versionen. Men jag är lite lat och snål.


Jag hade tänkt att skriva mera här - men fick just ett telefonsamtal som gör att jag bara gråter nu.


Kram

4 kommentarer:

  1. Jag fick hjärtati halsgropen nu och undrar vad som hänt. Hoppas att allt är bra med dig.

    Vad gäller manus så kollade jag runt lite vad man kunde göra. Själv skickade jag en kopia på mail till mig själv och till maken samma dag som jag skickade till förlag. Då har man bevis på att man har manuset i sin ägo ett visst datum.

    Jag tänker på dig och hoppas att du mår bra.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Men oj! Kära nån, nu blir jag alldeles skärrad... Hoppas du är okej...

    Angående manus så har jag faktiskt ingen aning om hur man gör med sådant. Har inte ens tänkt på det att skicka till sig själv... Det borde jag kanske göra nästa gång det blir aktuellt.

    Du finns i mina tankar nu, och jag skickar en stor, varm kram till dig!

    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Anneli: Min mailbox är fullproppad av hur Manus 1 vuxit fram och mailkopia finns på det jag skickat iväg av den slutgiltiga versionen - kanske räcker då?
    Allt med mig personligen är bra förutom chockbeskedet. Skriver snart ett inlägg om det. Tack för dina tankar. Kram

    SvaraRadera
  4. Nina: Du bör nog skicka till dig själv - sedan.
    Tack för dina tankar och den stora varma kramen. Allt är bra med mig utom att jag fick ett chockbesked. Skriver snart ett inlägg om det. Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!