torsdag 25 augusti 2011

MÅNGTYDIG ...


... är ett ord som jag hamnade på i min älskade synonymordbok.
Ja, hamnade och hamnade - klart att jag höll i boken:-) Så blundade jag och tryckte in handen på måfå och satte fingret på det här ordet. Det såg jag när jag öppnat ögonen då förstås. Tillvaron bör förgyllas och varför inte med ett härligt ord med många betydelser.
Inte har jag tänkt på att MÅNGTYDIG är något som är gåtlikt. Nej inte alls! Men så är det. Annat som överraskade: mystisk, orakelmässig, sibyllinsk.
Va ... när använder man det i vardagslag - SIBYLLINSK???
Men tror jag ska försöka börja med det - längre fram ...
Nu fanns det inte bara de där orden som stod på rad efter MÅNGTYDIG - här kommer fler:
flertydig, 'dubbelbottnad', dubbeltydig, 'tänjbar', gåtfull, svårtolkad och tvetydig. Phuuu ...
Bäst att tänka på att inte vara för sibyllinsk i fortsättningen utan vara rak och bara mena en enda sak och tala klarspråk - eller?
Allt för nu & Kramar till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!