onsdag 27 mars 2013

Avbryta en telefonförsäljare med ett leende ...

 
... det är lätt, det gör jag varje gång jag blir uppringd av en sådan.
 
Så här går det till:
 
"Hej är det Ebba jag pratar med nu?"
 
"Ja, det är det."
 
"Jag heter X och ringer från XXX för att ... och jag vill därför ..."
Där drar försäljaren i allmänhet efter andan.
 
Det är då jag hugger av och säger glatt så här:
 
"Jag får VERKLIGEN tacka dig för att du ringer till mig - men vad du än vill erbjuda eller informera om så tackar jag nej. HA EN JÄTTEFIN DAG/KVÄLL!
 
Hittills har det fungerat varje gång och försäljaren säger automatist utan några försäljningsinvändningar:
 
"Tack så mycket ... ha en en trevlig dag/kväll du också."
 
Och därmed ler jag alltid och känner mig glad eftersom jag har inte varit ovänlig på något sätt.
 
Jo, jag har NIX men det hjälper inte om man är en tidigare kund - då har "de rätt att ringa".
 
Hur gör du för att bli av med telefonterrorister?

3 kommentarer:

  1. Jag svarar inte om jag inte känner igen numret. Smart va? :)

    SvaraRadera
  2. Så du struntar i den ev. konfrontationen ... vad synd då får du inte uppleva vilken tillfredsställelse det är :)
    Men det är klart att jag kanske också skulle hoppa det - om jag hade en nr.presentatör!

    SvaraRadera
  3. Synd att jag inte har kvar listan jag fick på argument man kan ställa till försäljare som ringer. Den var inte bara rolig, men lång också. Den garanterade dessutom att man hamnade på försäljarnas "svarta lista" och därmed slapp besväras av dem igen :-). Nu är mitt telefonnummer inte listat nånstans, så det ringer inga försäljare till mig. Tack och lov :-)

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!