söndag 7 augusti 2011

"Självbiografi" med ljug ...

(bilden tagen av Annjo - Skrivarsafarin på Fridhems Folkhögskola i Svalöv - Skåne. Förutom pilarna är det två av gruppens medlemmar på var sida. Det är A och A. Vad jag hade svårt med att komma ihåg namnen på den bokstaven, det var fyra stycken. Men redan andra dagen satt namnen som en smäck tack vare AC's & EB's intensivträning)
... det där med ljuget var ju intressant! Vi fick 15 minuter på oss att hitta på en självbiografi. Helfestliga berättelser lästes upp, en del tragiska också.
Vid dagens slut fick vi "fri skrivtid" för att plocka ut och skriva något från biografin. Tänkte att jag gör det lätt för mig och skriver en dikt. Jo mors - det gick INTE! Jag klottrade ner nästan en hel sida med meninglösa ord. Huvudet var som utbränt, helt synapsbefriat. Det här var på måndagen, 1:a kursdagen, vi var alla mosiga i skallarna efter en intensiv dag. Men efter middagen och ett glas vitt gick jag "hem" och skrev en dialog:
- "Ät nu" sa hon och satte fram en rykande het portion med gulgrön brysselkål."
Jag petade inte ens i maten.
- "Vill inte ha!" kunde hon inte förstå?
Händerna vek om servetten i små, små rektangulära bitar under bordsskivan tills den blev som en boll.
Hon föste tallriken närmare min sida av kanten utan att hon märkte att det var jag som hade makten.
Doften av kål svävade uppåt mot min näsas flimmerhår. Jag stod emot. Märkte hon inte det?
Med en trött suck sjönk hennes svällande kropp ner på stolen utan armstöd. Annars hade hon inte fått plats. Sådan ville jag knappast bli, inte som hon - med armstöd skulle det vara - annars fick det vara.
- "Jävla unge - här står jag och lagar och gör mig till."
Jag rullade min servettboll i knäet tills den upplöstes och blev pulverlik. Makten var min.
Så vi skrev lite också - vi flumade inte hela tiden.
Jag köpte Elisabet Norins nya bok: "Tre enkla regler finns inte" som AC hade med sig. Försökte läsa lite i den på kvällarna utan större framgång.
Alla som vet att jag är en nattuggla blir väl förvånade när jag säger att jag somnade mellan 23.00 - 00.00 varje kväll och vaknade 06.15 och skuttade ur sängen:-) Sant!
Vi fick besök av Elisabet en kväll.
Allt för nu & Kramar till er

4 kommentarer:

  1. Jag hör också din röst när jag läste ditt spännande inlägg. Du är såå bra på att läsa.

    SvaraRadera
  2. Annjo: Du vet hur glad jag blir när du säger så:-)
    Det kanske vore nåt om man kunde skicka en ljudfil till förlagen så att de både kan se och höra texten läsas av den som författat.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj vad roligt och lärorikt du verkar ha haft det. Ska se om jag kan göra något sådant något år också. :) Du är verkligen bra på att skriva. Jag sögs med direkt i den lilla korta textsnutten. :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Nina: Du är för gullig - tack:-)
    En skrivarsafari rekommenderas starkt!
    Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!