lördag 27 augusti 2011

Reseach igen ...


... var det dags för idag.
Har försökt tidigare att googla för att ta reda på vad fotoaffären hette i Hökarängen på 60-talet - men misslyckats.
Men så höll jag på och petade i manuset idag och kom att tänka på att jag som 15-åring var där och gjorde en porträttserie.
Letade därför upp ett av de fotona, plockade fram kortet ur ramen. Men där gick jag bet - stod ingenting på det.
När jag ändå höll på med de där gamla fotona, sökte jag upp ett dubbelporträtt på mig och min bror. Han var knappt 4 år och jag under året på det.
Bingo! Där stod det: "Studio Olofsson" - hi, hi vad glad jag blev:-)
Nu är det ju inte dödsviktigt att det är rätt namn det går att hitta på ett - jag hade valt "Svensson" i väntan på att det rätta skulle dyka upp.
Jag tycker det är kul med vissa tidsenliga och riktiga detaljer även om vissa grejer blir fiktiva:-)
Hur brukar ni göra med reseachen kontra fiktivt?
Allt för nu & Kramar till er

2 kommentarer:

  1. Det är ju så kul att vara korrekt. Särskilt när man skriver om tider som flytt. Vad skönt att du lyckades komma på namnet till slut :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Anneli: Ja det ger lite extra krydda:-)
    Tänk att det ligger därinne i skallen och gror och kommer fram när det är så dags.

    Men jag har tagit mig friheten att plantera om vissa träd.

    Kramar

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!