torsdag 2 juni 2011

"Lyckas med bokutgivning" - vem då?

Ja, vem vill det? Alla som skrivit ett bokmanus, eller? Kan det vara så att "vi" alla som är författarvisionärer drömmer om att själva ge ut en bok?
Många frågor som förtjänar minst ett svar. Här kommer ett från mig: NEJ! Men utgiven och publicerad vill jag bli av ett förlag som kan det där jobbet som jag tar för givet att de kan göra utan större ansträngning.
Eller?
Är det bara därför jag vill ha ett förlag bakom ryggen? NEJ! svarar jag på den frågan också. Jag vill ha ett erkännande - precis som de flesta som skrivit en, två eller flera böcker. I bästa fall vill jag tjäna lite pengar på skrivandet också, inte gå in med mina egna nästan obefintliga. Inte ta lån för att finansiera, då blir det ingen vinst alls att tala om.
Nu vet jag att debutanter inte drar in några större summor - men en debutantbok banar vägen för bok nr 2 m fl ...
Att själv vara delakrig i marknadsföringen drar jag mig inte för tillsammans med ett förlag som drar åt samma håll. Jag sitter gärna i tv-soffor, håller utan att tveka ett eller många föreläsningar om "mina ämnen". I det privata kan jag vara en blyg människa, men inte i sådana sammanhang, konstigt nog eftersom det inte är "mig" jag isåfall talar om utan "författaren" och "boken" som inte är jag utan något som lämnat mig och är en fristående produkt.
MEN - om jag nu inte blir antagen och publicerad av ett förlag då?
ISÅFALL ÄR JAG DEN GLADASTE I VÄRLDEN SOM HAR TILLGÅNG TILL BOKEN: "LYCKAS MED BOKUTGIVNING", av Lars Rambe, Sölve Dahlgren & Ann Ljungberg.
Innan den är inköpt och läst tror jag inte att jag ska uttala mig om det är okej att ge ut sin bok själv. Jag tror att det finns positiva och upplyftande saker att lära sig.

Det kanske inte alls är världens största nederlag att ge ut en egen bok - får se vad jag tycker om det längre fram?

Allt för nu & Kramar till er

9 kommentarer:

  1. Nederlag att ge ut själv? Nej, nu får man allt ta och ändra uppfattning! Vem tycker att Robyn är pinsam som ger ut sin egen musik? Eller Piratförlaget som ger ut sina egna böcker? Nej, nej och åter nej. Dags för förändring!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Hanna. Men man måste nog hitta det sätt som passar en själv. Om man verkligen tror på sig själv och inte längre vill underkasta sig förlagens godtycklighet så tycker jag att man ska ta de vägar som finns för att nå ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hanna: Hi, hi - såklart att du om någon tycker det är dags för förändring:-):-)

    SvaraRadera
  4. Anneli: Jo - man får prova sig fram längs publikationsvägen. Som du säger så är det nog ganska godtyckligt emellanåt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Stolt står jag i första ledet med stor vajande fana!!

    SvaraRadera
  6. Förr nedvärderades de böcker som författare gav ut på eget förlag, men nuförtiden är det inte längre så. Det blir alltfler små förlag, där författaren ger ut sin egen bok. Det är bra böcker, som ofta står för både kvalité och mångfald.
    Men jag förstår vad du menar att du vill bli bekräftad, men det behöver du inte ett förlag till. Bekräftelsen får du från dina läsare!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag var på en författarfrukost med Maria Sveland som tog upp detta också. Och enligt henne så är det framförallt kvinnor som tröttnat på den mansdominerade förlagsvärlden som nu ger ut själva och håller varandra om ryggen etc. Hon var väldigt glad över att se detta. Och jag också.

    Det där med bekräftelse kan jag verkligen förstå. Jag hade gått på rosa små moln om ett förlag hade ringt och sagt att mitt manus var precis vad de sökte och you're the next big thing etc. Men för att vara realistisk och för att bekräfta mig själv, så valde jag en annan väg.

    Jag har också en tanke med mitt framtida skrivande och hur mitt förlag skulle kunna utvecklas. Jag hoppas det kommer fungera för jag känner att jag äntligen hittat helt rätt i livet! :)

    SvaraRadera
  8. Kim: Det var det bästa jag hört på ett tag: "Att bekräftelsen kommer från läsarna":-)
    Förändringens vindar är något som bör bejakas det är tydligt:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hanna: Det är toppen att "även kvinnor kan" i förlagsvärlden.
    Det känns berikande att få vara med i den här tiden när grundstenar rycks upp och förflyttas.
    Lycka till fortsättningsvis!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!