måndag 7 februari 2011

Reseacharbete till Manusbygge 1

Reseach kan vara ljuvligt så jag hade tur som valde att ha en fotograf med i manusbygge 1.

Fotografen skulle i huvudsak fota små ting som fjärilar och larver. Vad visste jag om det? Nada!
Vad göra? Googla så klart. Hamnade hos rätt fotograf att ställa frågor till efter det att han fått tagit del av den text jag redan skrivit. Här följer ett utdrag ur vår mailkontakt:

" ... ser inga direkta faktafel. Utan skulle bara vilja invända mot denna rad, plus en till."

Många timmar gick också åt till att bara vänta, vänta och åter vänta.

"Vi väntar inte på att någon fjäril ska dyka upp, finns den inte på plats går vi till nästa ställe. Förutom de som är revirhävdande. Och Makaonen är inte en sådan fjäril som är helt stationär, den flyger långa sträckor varje dag.
Men jag tror inte att denna rad förstör på något sätt, för det är bara vi inbitna som vet hur olika fjärilar beter sig.
Makaonfjärilen har ett liknande sätt som Apollofjärilen, när de sätter sig på en blomma för att äta. Så stannar dom kvar ganska så lång stund på varje blomma ca 10 till 30 sekunder."

'Jag fotar bara larver och fjärilar idag.'

"Du kan nog inte fotografera larver o fjärilar på samma dag, för puppstadet kommer i mellan.
Har inte själv lyckats fota någon Makaonfjäril. Sist jag träffade på en flög den rakt i ansiktet på mig och sedan drog den i hundra knyck längs med vägen. Så kan det gå med dessa fjärilar.
Precis som du skriver får jag samma känsla när jag ser en ny fjärilsart - kan knappt hålla kvar kameran i händerna och hjärtat bultar för högtryck när man ska till att fotografera.
Bra skrivet tycker jag."

Efter flera mail fram och tillbaka fick jag en episod berättad för mig om en liten harunge. Plus att jag frågade om han fotat någon Glasvinge (som jag själv är helt förälskad i) samt om man kan ta en serie med bilder under den tid som en Makaon sitter och äter på en värdväxt. Och hur stor uppmärksamhet man måste ägna värdväxterna. Jag frågade om jag fick använda hans berättelse i mitt manus men omskrivet så att det skulle passa 'min' fotograf då. Så här såg det svarsmailet ut:

" ... visst får du använda min beskrivning av mötet med Makaonfjärilen och harungen.
Är man snabb kan man få 10 till 20 bilder under tiden den äter. Men man måste röra sig försiktigt för att få en ny vinkel. Du kan använda den formulering som du valt.
Glasvingar har jag inte börjat intressera mig för ännu vill säga. Nästa projekt blir Hopprätvingar som gräshoppor o vårtbitare.
Visst är det som du skriver att värdväxten är en viktig faktor när det gäller fjärilar. Jag brukar slarva lite fastän att jag inför varje ny säsong tänker att jag ska fota värdväxterna. Men när fjärilarna dyker upp då är värdväxterna som bortblåsta. Jakten på fjärilarna tar överhanden. Men någon gång ska jag komplettara växterna med bilder så att jag får en fullständig beskrivning av varje art fjärilar."

Vilka fantastiska människor det finns som ställer upp med sin tid och sina kunskaper utan vidare när man frågar. Det kändes som om jag träffade precis rätt när jag fick kontakt med just den fotografen.
Efteråt lovade jag att han skulle bli tackomnämnd i boken när den blir utgiven - får inte glömma det:-)

Hur har du gjort med reseacharbetet? Kanske inte behövt något alls?

Ps På bilden är det förstås en Makaonfjäril och jag 'läste på' innan jag skrev och innan jag tog kontakt med fotografen. Måste ju bli säker på att den skulle finnas i den miljö som 'min manusfotograf'' befann sig i och att det växer rätt värdväxter på samma ställe. Ds

//Kramar om


2 kommentarer:

  1. Jag har inte gjort mer research än sådant jag hittat på nätet. Det låter spännande med mer handfast research :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Anneli: Tänk om man inte hade tillgång till nätet - vilken ofantlig tid det skulle ta.
    Spännande är rätt ord:-)/Kram, Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!