lördag 26 mars 2011

Manus i förändring



Har nått det första delmålet i redigeringen av Manus 1. I natt kom jag fram till sista sidan. Tjooohooo vad glad jag blev. Själva storyn har minskats med 9 sidor. Ett tillägg kommer sedan som en Epilog som jag tidigare nämnt.

Det jag ändrat är dels återkommande ord som jag tog bort eller bytte ut. Dels har jag ändrat MYCKET i upplägget som jag hoppades skulle vara självsäljande men som inte tycks ha varit det eftersom jag fått refuseringar. Kanske var det så att det jag trodde var säljande i själva verket var frånstötande? Vad vet jag när inget förlag säger någonting? Nu vill jag testa det här nya upplägget. Kanske att jag skickar det till en lektör för en ny vända? Men före det ska jag jaga flera små 'darlings' som: ju, så , nog, väl, slags ...

Det där med Epilog är ganska svårt upptäckte jag nu i efterhand eftersom jag inte vill avslöja det som tillför spänning i intrigen ... hmm ... får fundera lite till ...

Ska skriva nytt förbrev oxå.


En fråga - om någon kan svara på den vore jag väldigt tacksam:

Kan jag skicka in det nya upplägget i manuset till ett förlag som inte svarat ännu???

Tänkte om förlaget kan få en möjlighet att välja vilket upplägg som verkar bäst för dem.


Nu ska här redigeras igen - från början en gång till ...
Skriv en kommentar och du får en applåd - iof kan bara jag höra den men ändå:-)


4 kommentarer:

  1. Oj, det måste ha varit många "darlings" som du tagit bort eftersom manuset minskat med 9 sidor!
    Jag har ingen aning om du kan skicka in till samma förlag pånytt. Men egentligen är det väl bara att försöka! Det kan ju knappast minska dina chanser.

    SvaraRadera
  2. Monika Häägg: Många blev det - men inte 9 sidor:-) Jag gjorde om upplägget och tog bort en hel del, därför minskade det.
    Bara att prova den dagen när manuset är helt klart igen då:-)

    SvaraRadera
  3. Härligt att du känner att du kommer vidare. Minus nio sidor måste vara tufft men huvudsaken är ju att slutresultatet blir bra :)
    Vad gäller att skicka ny version till samma förlag vet jag inte hur man ska göra men du kan kanske maila och fråga dem.
    Lycka till!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Anneli: Tack rara:-) Ja, maila kan ju vara nåt. Kram

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!