söndag 20 mars 2011

Lästid - ta sig tid att läsa


Förr läste jag böcker hela dagarna. Så det låter va? Det jag menar är att jag läste alltid på semstern och då var det minst en treveckorsresa till medelhavet som gällde. Låg där på solsängen och sög i mig alla orden. Tog en snorkeltur ibland emellan bladvändandet. Torkade och låg på eftermiddagarna under parasollet. Slumrade till bakom solglasögonen. Läste sedan igen fram tills det var dags att ta en dusch före middagen. Min resväska var alltid proppad med böcker, mest pocket. Att betala för övervikt på planet ingick varje gång i tanken - men jag klarade mig varenda resa.
Sedan jag skaffade hund/ar har det inte blivit några utlandssemesterar och heller ingen läsning i den utsräckning jag varit van vid.
De senaste 4 åren har jag bara haft 6 dagars semester och då utan att läsa någon bok.
Jag har oxå haft svårt att läsa böcker sedan jag själv började skriva. Nu går det lättare och i o med det har jag letat efter den bästa tiden för mig att läsa. På kvällen i sängen förstås, men då kommer jag inte framåt eftersom jag somnar efter en stund. Härom natten vaknade jag kl 03.30 med glasögonen på näsan, lampan tänd och vovven sov på huvudkudden. Sedan var det bara att läsa om eftersom jag inte kom ihåg vad jag läst. Varenda dag har jag oxå tänkt att jag ska läsa efter att jag gjort det, det och det. Alltså läste jag inget, varken dag el kvällstid.
MEN nu har jag hittat bästa lästiden för mig som jag praktiserat i ett par veckor. Det är när jag vaknar på morgonen - jag ligger helt enkelt kvar en timme i sängen och läser. Av någon outgrundlig anledning så kommer jag ändå upp i tid och gör det jag ska sedan. Jag är lika förundrad varje dag och glad.
Har du några andra tips om bästa lästid? Vad funkar för dig?
//Kramar om

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är svårt att hitta tid för läsning. Precis som du så läser jag på kvällarna men blir fort trött så det blir oftast inte så mycket. På helgerna läser jag en stund på morgonen också. Man får hitta den tid som man kan :)

    SvaraRadera
  2. Anneli: Men ändå uppfattar jag som om att du läser en hel del - men mest på semestern kanske. Jag är ingen snabbläsare heller som många andra - jag läser inte några sjok av ord utan varje ord. Bra när man ska korrekturläsa förstås:-)

    SvaraRadera
  3. Jag läser också alltid lite innan jag somnar, men då hinner jag, som du säger, inte så långt.
    Men jag läser mycket. Sitter i favoritfåtöljen och sörplar i mig av böckerna. Det verkar nästan som att ju mer jag skriver själv desto mer läser jag också! Det borde ju nästan vara tvärt om!

    SvaraRadera
  4. Monika Häägg: Sörplar böcker, hi, hi - vilket kul uttryck:-)
    Härligt att du läser mer när du skriver själv - det är en gåva.

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!