fredag 18 mars 2011

Redigering och titelskifte



Nästan varenda dag den senaste veckan har jag bytt titel på Manus 1. Det startade med att jag började redigera det. Jag hade redan varit med om det här i en runda innan jag skickade in det till förlag och ändrade titeln strax före det. Jag kände mig jättenöjd och var säker på att det var rätt titel. Men inga men som inte följs av ett men - efter lång eftertanke har jag försökt att ändra inrikting på inledningen och började alltså redigera. Nu följdes det av en mer omfattande redigering än vad jag tänkt mig. Och jag prövade alla möjliga titlar och kom fram till en som jag nog inte kommer att ändra. Jag skickade i förtroende över den näst nypåfunna titeln och den senaste till en annan bloggare. Fick svar att den senaste var bra! Jubelkör! Det ledde till att jag för första gången kunde sätta mig ner och skriva en baksidetext, något jag aldrig lyckats med tidigare trots följebrev till förlag. Jag skickade även baksidetexten till ovan nämnde bloggare. Och fick ett 'Bra gjort' - den boken skulle jag vilja läsa - typ. Fyrverkerier!!! Så att börja redigera blev som en snöbollseffekt. Är inte klar med redigeringen, men på god väg ...


Bilden är en minimal ledtråd. Men jag har hittat en urhäftig bild på nätet - den skulle man kunna göra något spektakulärt av:-)


(Om den bloggaren som har tittat på min nya titel och baksidetext vill ge sig till känna är det helt okej för mig - TACK ska jag ju säga oxå förstås:-) Men nämn inte titeln bara.)


//Kramar om


3 kommentarer:

  1. Det där med titel är jättesvårt. Min första bok bar länge namnet: Fry - ett Solbarn men strax före utgivningen ändrade jag till bara Solbarnet.
    Andra och tredje boken kom namnen snabbt men fjärde boken hittade jag inte namnet förrän jag skrev de sista raderna. Jag tror att titeln är viktig. Dels att det inte är väldigt många andra böcker som har samma namn och dels att det skall tilltala den eventuella läsaren.

    SvaraRadera
  2. Monika Häägg: Så sant! Det lustiga är att man ändrar fast man tror sig vara säker. Titeln är jätteviktig. Inte vill man ha en bok som heter likadant som någon annan. Men om det vore så visste jag redan ifrån början vad den skulle heta. Men det finns både en bok och film med det namnet. Ett som talande och beskrivande - men som sagt väldigt upptaget.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det är svårt att hitta rätt titel. Den ska ju sammanfatta hela boken. Inte helt lätt :)

    Det verkar som om du har kommit långt nu. Lycka till med fortsättningen!
    Kram!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!