torsdag 6 januari 2011

Affären i mitt hus blev rånad idag + lite mat


På väg till tvättstugan möttes jag av två polisbilar och det var pga att den lilla affären på hörnet av mitt hus precis blivit rånad - igen. Jag vet inte om någon blivit skadad eller värre. Ledsen blev jag i vilket fall som helst. De har haft en pizzeria i anslutning med butiken - men den har de fått lov att stänga för ett tag sedan eftersom det fanns två in/utgångar och rånarna gick in den ena vägen o ut genom den andra. Bedrövligt.
Jag hade tänkt att skriva om något helt annat idag!
Men ett glädjeämne kan jag iallafall dela med mig av - mat.
När jag vill ha lagad mat utan att det tar lång tid brukar jag göra kokt potatis i en kastrull och i en annan lägger jag bakplåtspapper i botten o sedan lägger jag två portionsbitar av Alaska pollock (fryst fisk precis som den är direkt ur paketet), saltar o vitpepprar, en skvätt thaisweetchilisås, lite, lite vatten bara o pressad citron. Cocktailtomater i två delar överst.
På slutet kryddar jag med fryst dill o rapsolja. Potatisen o fisken blir klara samtidigt = 20 minuter.
Till det här serverar jag den sallad som finns hemma - idag blandad grön o röd, hemgroddade groddar, pumpafrön o solrosfrön. Sedan skvätter jag över någon vinäger, olivolja, Hebamare, sv.peppar o provencalska örtkryddor. KLART! och GOTT!
Det skulle inte sitta ivägen med en pannacotta efter maten men det har jag ingen idag o inte orkar jag göra någon heller.
På nyårsafton provade jag att göra en egen sort med kardemumma o vaniljsmak och en röd glöggelé med färska aprikoser o jordgubbar o mandarincest överst. Den blev bra men kardemumman la sig på botten o det tog en stund innan jag förstod att jag måste få upp lite grann av den till varje tugga för att det skulle smaka nåt. Gelén blev för stel o tjock. Nästa gång ska jag ta ett tunnare lager. Det är kul att prova på nya saker och tänja lite på kunskaperna. Hoppas att du oxå tycker det:-)
//Kramar om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!