söndag 2 januari 2011

här tänker jag mig att det ser ut på de förlag som jag lämnat in mitt manus till. Ja - att det såklart är mitt manus som de girigt läser varje ord i. Vad annars?
På grund av inlämningen tillhör jag helt plötsligt en ny grupp - nu tillhör jag de väntande! Som i sin tur är indelad i två undergrupper:
De antagna som får sitt manus utgivet av ett förlag
och
De refuserade

De refuserade är även de uppdelade i undergrupper:
De standardrefuserade som bara får ett brev eller mail med ett "Tack - men Nejtack!" Vilket vanligtvis betyder att ingen har läst manuset.
och
De omdömesrefuserade som får en eller flera kommentarer av någon som tittat/läst det men att förlaget ändå inte vill ge ut det. I bästa fall kan man få veta vad det är för fel - som att intrigen inte håller, att språket är för platt etc.

Standardrefuserandet blir man nedslagen av har jag lärt mig på andra bloggar, ja till o med knäckt, så knäckt att man ibland ger upp skrivandet helt och hållet till slut.
Omdömesrefuserandet kan en del bli uppbyggda och sporrade av eftersom det kan innebära tips som tar vederbörande framåt i skrivandet.

Jag har fått en standardrefusering redan!
Från NATUR & KULTUR FÖRLAG:
"Tack för att du skickat in ditt manus xxxxxxxxx till Natur & Kultur.
Som du säkert vet är konkurrensen hård på bokmarknaden och därför måste vi tacka nej till utgivning.
På grund av begränsade resurser kan vi tyvärr inte ge individuell kritik.
Vi önskar dig lycka till på andra förlag!
Med vänliga hälsningar, den skönlitterära redaktionen genom Frida Lundell (Redaktionsassistent)"

Jag förstår att det är lätt att känna sig uppgiven om alla sju förlagen skriver likadant som det ovanstående.

Nu skulle jag helst vilja lämna den här gruppen omedelbums! Jag vill inte tillhöra någon av de här undergrupperna - nej - min vision är ju att bli utgiven och det snabbt som bara attan.
Jag tror verkligen på storyn jag skrivit - men vad förlagen gör efter inlämningen kan jag inte påverka även om jag skulle vilja.

Men än är det ingen idé att ens börja vänta på svar från de övriga förlagen - de vill ju allra minst ha tre månader på sig (utom Natur & Kultur som verkade vilja tömma inkorgen före julledigheten) innan de tar sig tid med att svara.

Tidigare var målet att skriva ihop ett romanmanus - NU är målet att bli Debutant!
//Kramar om


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!