tisdag 10 maj 2011

BÖKAR & LÄR ...


... mig en del nu när jag håller på med Kursbrev 2. Det är det här med den förtretliga synopsis(en) Suuuuuck! tänkte jag i nästan 14 dagar innan jag kunde sätta mig ner ordentligt och TA TAG i den. Det tog EMOT något fruktansvärt - fattar inte hur jag kan låta tiden bara gå och gå ... jo, jo - jag har "livet" att skylla på som tur är - inte varje vecka jag går omkring och väntar på besked om jag har tumör på hörselnerven eller inte. Nu kom ju "inte-beskedet" igår som jag berättade om i gårdagens inlägg. Phuuu ... så underbart.

Kursbrevet och synopsen hade jag dock börjat med för några dagar sedan och jag kunde berätta för Malin (Roca Ahlgren) igår att jag gav mig sjutton på att göra den där uppgiften och att jag iskallt räknade med att jag skulle lära mig något av den ansträngningen. OCH se det gjorde jag:-) Så här gick det till:

Efter att jag radat upp tre scener ur det manus jag håller på att skriva och grundligt funderat på: SYFTET, KONFLIKTEN, VAD HÄNDER, TID/MILJÖ och antal SIDOR i varje scen - så kunde jag sedan gå tillbaka till det första kursbrevet och kolla på min uppspaltade handlingslista som består av 21 olika punkter. För varje punkt kunde jag "se" olika scener och i huvudet gick jag igenom SYFTET, KONFLIKTEN etc.
RESULTAT = JAG HAR LÄRT MIG NÅGOT:-)

Det är ljuvligt att lära sig något nytt.
Nu kan jag alltså gå vidare till nästa uppgift som jag hoppas inte blir lika bökig ...

Allt för nu & Kramar till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!