onsdag 18 januari 2012

Äntligen funnit BLOMMAN OCH FJÄRILEN

Vilken lycka! Vilken otrolig lycka det är för mig att jag hittat det jag sökt sedan min barndom/ungdom.
Jag har i "alla år" frågat olika människor om de känner till en visa som heter: "BLOMMAN OCH FJÄRILEN" - ingen kände till den.
Jag har vad jag själv känner till aldrig hört den på skiva utan bara sjungit med min älskade styvfar och min mamma när de spelat och sjungit den. I vår familj var det förr en vanlig företeelse.
Senaste gången jag hörde den var i början på 1990-talet - min styvfar dog i galopperande cancer och därmed även alla visor.
Du kan tro att tårarna strilade nedför mina kinder när jag alldeles nyss hittade den på Youtube - inte för att jag blev ledsen utan för att jag blev lyckligast av alla lyckliga!
Ta dig mer än gärna tid för att lyssna på den - det är "Blomman och fjärilen" värd. Den är sorglig och tänkvärd och numera odödlig iallafall för mig.
Det måste ha blivit något fel - det finns ingen klickbar bild här uppe. Nåja - det går ju att googla för den som är intresserad.
Allt för nu

7 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Grattis! En liten musikskatt som grävts upp.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Anneli: Tack - blev överraskad att jag fann den, har försökt tidigare att googla utan framgång.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Det var många från facebook på skrivminglet och jag var hes när jag kom hem igen. Fantastisk uppslutning med härliga människor.
    Jag tror att min mamma sjungit den här när jag var liten, men är inte säker.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Det var många från facebook på skrivminglet och jag var hes när jag kom hem igen. Fantastisk uppslutning med härliga människor.
    Jag tror att min mamma sjungit den här när jag var liten, men är inte säker.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Anitha: Kul att du tittade in här:-)

    Ja - det kostar på för rösten när man pratar över allt sorl. Jättetrevligt var det. Dig var den första jag så och kände igen:-)

    Förvånar mig inte om vår föräldrageneration trallade på den då och då:-)
    Må väl!

    SvaraRadera
  6. Hej, min farmor sjöng alltid den som godnattvisa för oss då vi var små fast vi kallade den "det växte uti dalens famn". När hon dog för snart 10 år sedan skrev vi den raden på blomkransen från oss. Idag sjunger jag den varje kväll för min femåring:) Min man har också lärt sig den. Det är vackert hur en liten finstämd visa kan föras vidare i generationer!
    // Anna

    SvaraRadera
  7. Hej! Den sjöng alltid farmor för mig...älskade den. Farmor var från Ljungby i Småland. Hon kunde många gamla skillingtryck och läsarsånger. Hon sjöng mer än hon pratade och hade absolut gehör.
    Låten "Flickorna i Småland" är skriven om farmor och hennes systrar Alice och Sigrid om någon är intresserad.

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!