söndag 22 januari 2012

Utmaningslista ... även hos mig ...

... och den har jag fått från Anneli (http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com) så nu är det bara att sätta igång:

1. VAD GJORDE DU FÖR 10 ÅR SEDAN:

2001 var ett fruktansvärt år i vår familj men också i världen. Så 2002 blev ett nydanande år, ett år som gjorde skillnad. Fastighetsannonser lästes. Åkte från Stockholm där jag och maken alltid hade bott, till Dalarna - inte som turist alltså. Gick på visningar. Fixade snabbt som ögat ett banklån. Skrev kontrakt. Huset var på 160 kvm. Tog med mig mamma som fick två rum, eget badrum, stort förråd, egen uteplats mm. Packade ner hela hemmet, inte ett frimärke skulle lämnas kvar. ALLT skulle vara med på ett enda flyttlass. Done!

2. VAD GJORDE DU FÖR 1 ÅR SEDAN?

Njöt av att jag just skickat in mitt första manus till förlag. - Väntade på att bli publicerad (jo, det är säkert!) - Fick också någon refusering (va?) - Gladdes enormt åt att jag alldeles själv kunde fixa till en blogg och överöstes av gensvaret därute i Blogglandia. - Tillät mig att känna efter hur jag mådde (dåligt!) - Gick till läkaren och fick veta att jag var väldigt sjuk, b la var det sköldkörteln som löpte amok, hade medicinerat sedan 1988, men nu spårade allting ur och så var det D-vitaminbrist som var mycket allvarligare än jag någonsin kunnat tro (allt är i balans nu!:-) Började på ett nytt manus som jag skickade till lektör - idag.

3. FEM SNACKS DU GILLAR:

Nötter. - Morötter - och gurkstavar med dip av yoghurt, salt och mynta. - Brieost på sked med valnöt och honung. - Russin. - Saltlakris - gärna till ett glas vitt vin (Sant!)

4. FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL:

Du gamla du fria. - Den blomstertid nu kommer. - Luciasången. - Nästan hela Stilla Natt. -Nu tar vi den (nubbevisa).

5. FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU VAR MILJONÄR:

Se till att mina barn och barnbarn fick allt de skulle behöva. - Köpa ut den "kusin" som hotar med att sälja ut mina barns dyrbara och ursprungliga arvegård på en ö i S:t Anna skärgård. - Skaffa en miljon fadderbarn - minst. - Ge en stor summa pengar till hund - och kattstallet. - Köpa en SAAB och en korthårig Collie (oj - det blev visst 6 saker!)

6. FEM DÅLIGA VANOR:

Tror alltid att jag inte har några dålig vanor:-) - Läser bloggar istället för att skriva vidare på det aktuella manuset (ändå har det blivit åtminstone 2 st! Hur det nu gick till?). - Tror att blommorna ska växa utan att de får vatten. - Inte diskar på en gång. - Optimist i alla lägen - tror att allt ska fixa sig (kanske det gör också?!)

7. FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA:

Pussa på/leka med barnbarnen. - Skriva. - Promenera. - Läsa. - Att ändra uppfattning om någon som jag först har tyckt illa om - superduper härligt, började med det när jag var 18 år:-)

8. KLÄDER SOM DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I ELLER KÖPA:

Glansig täckjacka. - Glittrig top utan axelband. - Överdel som slutar över navelhöjd. - Just nu som utbudet ser ut på KappAhl - inte en enda klädtrasa. - Gudrun Sjödénkläder - fastän jag älskar hennes färger och strukturer - men jag har provat många, många plagg, de får mig att se ut som om jag väger mer än 15 kilo än vad jag gör i verkligheten. Synd!

9. FEM FAVORITLEKSAKER:

Datorn. - iPhoenen. - Cykeln. - Snorkel & Simfötter. - Vattenskidor (men dem har jag inte kunnat använda på ca 25 år - men jag vill, vill ...)

10. 10 PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UTMANINGEN:

Så många fler än tio skulle jag vilja se göra den här utmaningen - men jag tycker att det ska vara valfritt. Vem som helst som känner sig manad kan väl haka på - nu eller längre fram när det passar.

Tack Anneli för att du skickade vidare till mig:-)

Allt för nu














6 kommentarer:

  1. Vad roligt att få veta ännu lite mer om dig! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Häftigt att ta allt pick och pack och bara flytta tvärs över landet.
    Vi är inte många som gjort den resan.
    Jag och min familj lämnade Stockholm -95 och har efter några flyttar nu landat i södra Småland.
    Här kan jag tänka mig att stanna ett tag till!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om dig, väldigt omtumlande för 10 år sedan!Ibland är det bra att tänka efter och se vad som har hänt tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
  4. Anneli: På det här sättet blir det lite i taget:)
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Eva: Ja, det var något jag aldrig trodde skulle hända eller vilja.

    Men jag (ensam med en utav vovvarna) flyttade tillbaka till Stockholm på hösten 2007 - inte för att jag inte trivdes, berodde på annat.

    Tänk att jag aldrig haft en längtan söderut åt det hållet du bor - märkligt.
    Glad för din skull är jag förstås ändå:)

    SvaraRadera
  6. Monika: Ja, det är nästan inte så att jag kan fatta att tiden forsat på ... och oj vad jag varit med om sedan dess.

    Ska bli spännande att läsa din utmaningslista - om du gör någon vill säga:)

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!