söndag 29 januari 2012

Skrivarträff i ljuvliga Stockholm ...

... igår (lördag) - då samlades ett gäng från sommarens Skrivarsafari på ett alldeles speciellt ställe och utförde olika skrivuppgifter. Vi värmde upp med att ta en mening från boken "365 BÖRJOR". Det blev både glada skratt, tillrop och allvar när vi sedan läste upp för varandra det vi skrivit. Vi skrev på tid.
Nästa uppgift blev att spåna och hitta på. Vi tittade oss runt på det ställe vi var och hittade på olika karaktärer - ex.
"Vaniljsåskillen" Micke, 27, fd kriminell, numera nyanställd och ambitiös på arbetsplatsen samt gay.
Saga, 61 kassabiträde, grå knut, glasögon och gift sedan 5 år med chefen och ägaren Torsten, 65,5.
Betty, 35, kallskänka.
Huttande Angela, 48, stamgäst.
Något som var nytt på det här stället tog vi med också och det blev en scen - ja, en sådan man uppträder på med mörkröd sammetsridå alltså.
Sedan var det bara att skriva fritt med det här som bakgrund i 30 minuter.
- Det blev ännu mera skratt under uppläsningarna och en del som man rös av för att det var så otroligt fint skrivet och gestaltat.
Vi åt också en massa smarriga saker: Räkmackor, köttbullsmackor, bakade potatisar och tog fikapaus med äppelpaj, choklad beskvi och annat mums.

Här sitter StenO - vi kallar honom så - och använder sin penna. Det blev många trevliga ord.
Lisa var allert och hängde på när vi spånade fram karaktärerna. A ritade och skrev ner "baklandet" åt oss.
Anna - hon skrev så roligt så vi kved sedan när hon läste upp det. Så härlig hon är!
Jag själv fick bara vara med på en halv bild - det kan ju bli för mycket annars, eller hur?
Nästa Skrivar(safari)träff beräknas i mars, datum ej spikat ännu.
Vi diskuterade också om att försöka göra en större grej längre fram med flera deltagare - som att hyra in oss på någon båt, slott eller vad nu någon kan komma med förslag på ...
Vi har varit en trogen liten skara på 5 - 6 st de senaste träffarna - men hoppas på att de övriga i safarigänget ska kunna närvara - vi längtar efter Er alla ... häng på!
Allt för nu

6 kommentarer:

  1. Åh, det är så himla fint att ni ses och skriver tycker jag. Om jag inte hade varit upptagen med en träff på Sörängen i Nässjö med "mina" och Elisabet Norins distansskribenter så hade jag varit med. Berätta vad det blir nästa gång så ska jag försöka komma. Jag ska fundera om det finns något schyst ställe också.

    Årets Skrivarsafari på Fridhem är förresten inplanerad till första veckan i juli, 2-6/7 2012. Tipsa era skrivarvänner.
    http://fridhem.fhsk.se/dyn/257,9,20,56,204.html

    Kram
    /AC

    SvaraRadera
  2. AC: Det är väl bara så enkelt att vi har en gemensam drift att återupprepa det vi med din och EB's hjälp fick uppleva tillsammans under den bästa av veckor i somras.
    Ja - fundera på det så ska det säkert bli en verklighet för oss i den här fina gruppen av skrivande människor.
    Vi är alla individuellt olika men har ordet gemensamt - en av de viktigaste grundpelarna för oss skrivarsafarimänniskor:)

    Jag anmälde mig redan första dagen det var möjligt till årets Skrivarsafari och jag tog upp det med gruppen (även om jag i slutändan inte ens vet om jag har de pengar som behövs - lektörsresons går först i mitt fall det här året - men jag hoppas av hela hjärtat att det ska fixa sig med pengarna på något vis:))

    KRAM

    SvaraRadera
  3. One can only whish! :)
    Det låter verkligen ljuvligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Anneli: Det gör jag förstås:)

    Ljuvligt är bara förnamnet.

    Vet du att jag hade vinstarmbandet på mig och berättade för alla om hur det gick till att få det på min arm:) Stor glädje!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vad roligt, det gör mig både glad och varm i hjärtat! :)
    Kram!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!