tisdag 31 januari 2012

Att läsa en bild ...

... kan vara hur spännande som helst. Bakgrunden till de här berättande bilderna är att ljuset var så starkt att mina ögon tårades. Vinden virvlade runt och jag bländades mycket - i verkligheten såg jag knappt vad jag fotade förutom att det fanns isformationer där förstås.
Allra först tänkte jag strunta i att fota alls, tyckte det var meningslöst men något "tvingade" mig ändå att ta flera bilder på samma motiv. När jag kom hem och såg i datorn vad som fanns i bilderna så rös jag.
I den översta bilden här ovan skönjas i mitten till vänster en slags långsmal figur som nästan ser skrämmande ut ...
Inne i det andra fotot har figuren fått något rundare former. Vad kan det vara?
Här i den tredje bilden ser jag ett tydligt öga, en nos och ett öra ovanför en långsmal hals med ett vitt bröst inunder. Dessutom ser jag framben, ett bakben och en lite rundad kropp.
Kan du se det jag ser?
Det går att klicka på bilderna så blir de större.
Jag känner vördnad över ett sådant här fruset ögonblick i naturens skådespel. Jag blir lycklig av att det går att avbilda med ett enda klick.
Det kan behövas en viss fantasi att läsa en bild men om man gör det, kan det bli hur spännande som helst, eller?
Allt för nu

10 kommentarer:

  1. Väldigt vackra bilder. Ett fruset ögonblick. Jag tror vi alla kan se olika saker i de här isbilderna. Kanske är det vår egen fantasi som skapar det vi ser? (Jo, jag ser också den långsmala figuren, men kanske inte om du inte hade berättat om din bild och vad du ser)Kram från Monika

    SvaraRadera
  2. Monika: Ja - visst kan man se olika.
    Min blick fastnade först på den översta och sedan kollade jag på de övriga och förvånades över att figuren så snabbt ändrade utseende.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder Ebba! Kanske väckte det så mycket tankar att du har skrivit om bilderna? Det var i alla fall den känslan som foton gav mig! Fantasi! Inspiration!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Naturens fascinerande skådespel i den frusna naturen!

    SvaraRadera
  5. Kim: Ja naturen bjuder på fina bilder - tackar för det:)
    Det var ju en bra idé - inte hunnit med den tanken ännu.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Helena: Ja, tänk om jag vetat om att det fanns ett sådant skådespel i de där bilderna när jag tog dem halvblind och dan i vinden:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det är häftigt! Vi har tumlad marmor i vårt badrum och det finns mycket att se i de plattorna :) Bland annat finns det ett öga i en, det är lite läskigt faktiskt.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jättefint! Jag har alltid varit svag för bilder på alla former av vatten. Tänk att olika format av samma sak kan vara så fantastiskt :)

    SvaraRadera
  9. Anneli: Visst är det - som en egen och annorlunda värld i världen.

    Usch då - för ögat i marmorn.
    I mina bilder blev det en överraskning att det på den sista bilden blev något som jag tyckte var gulligt:)

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Malin: Ja, kanske för att det är så föränderligt hela tiden - vattnet menar jag och då även i frusen form.

    Kul att se dig här - välkommen tillbaka:)

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!