söndag 15 januari 2012

Skrivvila + annan aktivitet ...

... blev det denna dag.

Var och handlade drygt 3 kg äpplen, 2,5 kg grapefrukt, annan frukt och mat så att jag klarar mig någon vecka eller mer. Jag är en riktig fruktoman.

Konstigt nog så ser det ändå inte ut att vara så mycket på fatet - kanske beror på att själva fruktfatet i sig är väldigt stort?

Man kan ju fråga sig hur jag fick hem frukten och all annan mat? Jo jag är en riktig sådan där kärring med barnvagn jag. Men, men jag försöker att dölja det kärringaktiga genom att klä mig vettigt, sminka mig lagom och le så där lite avmätt men vänligt mot andra kunder och butikspersonal - om jag måste. Helst vill jag ju inte att andra ska stå axel mot axel och viska till varandra: "Kolla nu kommer barnvagnstanten igen - hon brukar lasta på så mycket att man inte tror att hon ska kunna ta sig härifrån."

Om de nu stod där och viskade fick de iallafall långnäsa när jag packade så fint, log och med ryggen rak (ja, jag kan inget annat - jag är ju steloperarad!) - sköt vagnen framför mig med mina svarta skinnhandskar o dito nya skinnskor utan att stånka av bördan.



Just nu - precis nu tittar jag i verkligheten på samma "stileben" som det är på bilden här.
Varje dag sedan min älskade Razz dog tänder jag det här ljuset till minne av vår speciella vänskap. Inte för att jag behöver påminna mig utan mer av respekt för att just jag fick förmånen att bli hans bästa vän och han min. På fotot är han bara 8 veckor och tre dagar gammal.
Han fattas mig varje mikrosekund, varje andetag, i varje tår - dvs ständigt ... och så kommer det att förbli i mitt hjärta så länge jag lever.
Oavsett skrivvila eller ej så försöker jag äta massor med frukt och andra nyttigheter så att jag kan hålla mig frisk. Det är hälsan som är målet med (skrov)målet.
Allt för nu

6 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket frukt men det känns faktiskt också som att man är ganska nyttig när man tar en.

    Grönsaker däremot eller sallad blir det så gott som aldrig här, är så dålig på att äta det. Det gör jag bara när jag har gäster för jag antar att det förväntas att sallad ska finnas ;-)

    SvaraRadera
  2. Helena: Frukt är livet - du vet "ett äpple om dagen håller doktorn borta".

    Oj, jag köpte 1 kg tomater, några paprikor, 2 st gurkor och storbladig persilja mm oxå. Och det tänker jag äta upp alldeles själv - om det inte skulle dyka upp någon hungrig gäst förstås, då delar jag med mig.

    Jag köper den där persiljan istället för sallad - tror den är mycket nyttigare - hackar den och använder i och på det mesta jag äter ... Den håller sig så fin om jag klipper av stjälkarna och sköljer innan jag sätter den i ett glas med vatten ... sedan är det bara att plocka vartefter:-)

    Rotfrukter som morötter, palsternacka, jordärtsskocka och en del färsk fänkål brukar alltid finnas i mina gömmor oxå - då har jag alltid något att laga av ... nu blev jag hungrig!

    SvaraRadera
  3. Vad spännande det är med ditt manus. Jag önskar dig all lycka med det.

    Jag förstår att du saknar ofta. Det är ju ett helt nytt liv för dig nu.

    Man behöver kämpa lite så här års för att hålla sig frisk. Jag är jättedålig på frukt men äter väldigt mycket sallad och grönt istället.

    Ha en riktigt härlig vecka!

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Önskar att du kunde lägga ut en bild på dig själv när du drar barnvagnen från mataffären!
    Ja de kära djuren som man fått till låns bär man inom sig resten av sitt liv. Jag är tacksam för varje dag jag får ha min Tola, Pluto och Tickie hos mig!
    Många kramar Kim

    SvaraRadera
  5. Kim: Det ska jag ta och tänka på, det dröjer tills skåpen är tomma:-)

    Precis så var det för mig - jag var tacksam för varenda, varenda dag jag fick ha honom hos mig.
    Som du kanske vet så försvann han i de djupa obebodda Dalaskogarna när han var 1 år - sedan den dagen när jag hittade honom igen visste jag med stor ödmjukhet (ännu mer) - att han bara var till låns.
    (Jag var inte med när han försvann - men däremot var jag helt ensam om att hitta honom:-))

    Tänker ofta på dina goa vovvar!

    Kram Ebba

    SvaraRadera
  6. Underbart att det var du som hittade honom!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!