tisdag 17 januari 2012

Fröjd ...

... är det för mig att förbereda och laga hälsosam mat - som gärna räcker i flera dagar så att jag kan ägna mig åt skrivandet utan för långa avbrott. Kanske att någon blir inspirerad? Överst: Steg 1 som ska bli min special "Soppegryta"
Steg 2 - fräser rotfrukterna i god olivolja och kokar sedan i så pass lite vatten att det bara täcker i ca 20 min, med lagerblad men utan salt och ev. kryddor.
Steg 3 - häller på en burk krossade tomater, vatten, Thai sweetchilisås, salt, vit balsamvinäger, sockerärtor och stora vita bönor. Kokar upp.
Steg 4 - efter uppkok lägger jag i 400 g fisk överst som är förkryddad med salt, peppar, chili och rivet citronskal. Låt sjuda i ca 5 minuter. Klart!
Steg 5 - häller upp i en stor djup sopptallrik och njuter riktigt grundligt sedan.
Efter att jag gjorde den här jätteransonen och åt en stor portion - i måndags kväll, så vaknade jag på tisdagsmorgonen pigg och glad - och sedan åt jag en tallrik till lunchen ... kunde inte hålla mig till middagen. Det var tur det för jag åt inte hemma på kvällen utan hamnade oförberett hos min dotter, svärson och dotterdotter och de bjöd på Indisk supergod mat & ett glas rött. Så härligt!
Allt för nu

3 kommentarer:

  1. Aldrig funderat på "Masterchef"?
    :-) Ser hur härligt och gott ut som helst - och nyttigt. Tackar så mycket för receptet!

    SvaraRadera
  2. Helena: Inte för ett ögonblick - jag är alldeles för långsam för jag njuter så när jag lagar mat.

    Ikväll åt jag en stor portion och stönade faktiskt högt för att jag tyckte det var sååå gott.

    Krya på dig - du får laga sedan:-)

    SvaraRadera
  3. Mums! Måste definitivt testas.
    Kram!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!