fredag 23 september 2011

Kapitelöversikt - 2 m lång ...

... ja det är sant. Det är precis det jag gjort och den kommer att bli mycket längre än så ...

Idén fick jag på en annan blogg, minns inte vilken och tänkte att jag skulle göra något liknande. Tidigare har jag gjort en sådan i exel och som ett googledokument - men det passar inte mitt sätt att arbeta framåt i manuset.

Istället ville jag göra något för hand och med blyerts, naturligtvis med ett stort tillhörande radergummi.

Jag tog fram barnbarnens ritblock (A4) och använde tomma sidor då´ra, kunde ju inte ta deras konstverk:-) Jag tejpade ihop två sidor på kortsidan, tog en lång linjal och drog ett streck med bläck på längden (vågrätt) över de båda sidorna, 6 cm från överkanten.

Under bläcklinjen gjorde jag tre kolumner per sida, ca 10 cm i bredd. Ovanför varje kolumn ritade jag en ring och i den skrev jag 1, över nästa kolumn en ny ring och 2 osv ...

När jag började med den här Kapitelöversikten hade jag redan skrivit en massa kapitel som jag behövde ha koll på, kunna gå bakåt utan att gå in i manusdokumentet, sudda med radergummit.

Bredvid varje ring skrev jag: sid. 1 - 7 (5) som står för totalt antal sidor i kapitlet. Ovanför skrev jag vad kapitlet handlar om. Och under bläcklinjen skrev jag den första raden. Och sedan den sista raden. Markerade P för Presens och I för Imperfekt.

Exempel:

BEGRAVNINGEN

Ring med 5 i, sid. 31 - 37 (5)

__________________________________________________________________

De tunga kopparklädda portarna utanför Trons kapell var stängda före begravningsakten. I

... klapprar i ett ödsligt vakuum och motvilligt låter jag mig fångas in i minnets labyrint. P

Nu har jag tejpat ihop 6 pappersark, som är hela 2 meter långt tillsammans och jag har kommit fram till kapitel 19 på sidan 101 i dokumentet och det börjar så här:

Jag ropade allt vad jag orkade. "I.... - hallå!"

Då och då noterar jag på snedden hur många ord jag hittills skrivit på manuset, igår var det: 44.014 ord.

Jag tycker det är en enorm fördel att kunna se hela Kapitelöversikten utlagd (på golvet) för att se helheten. När jag skriver in de nya kapitlen viker jag enkelt ihop hela härligheten så att det inte blir större än en A4 och har det på bordet bredvid datorn.

Ser fram emot när den blir minst 4 meter lång och jag kan se hela boken på en gång:-)

(nu förväntar jag mig inte att Blogger håller ordning på min fina uppställning med lodrätt streck och allt - antar att inlägget får ett helt annat utseende vid publiceringen, sånt man får ta!)

Allt för nu och Kramar till er


8 kommentarer:

  1. Kul metod, och kul att läsa om hur andra arbetar och få tips:) Jag brukar köra med de gamla klassiska mindmapping-bubblorna om det kör fast sig och jag försöker få ordning på idéerna och möjliga fortsättningar men annars gör jag ingen direkt kapitelöversikt. Det måste vara en häftig känsla när det är klart och du har en hel rulle med kapitlen :P

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara en mycket bra idé. Hur man än gör tror jag det är bra just med en översikt över helheten. Var har du fått tag i den häftiga bilden? Precis som jag tänker mig dig - intensivt arbetande.

    SvaraRadera
  3. Katarina: Andra kör med gula lappar, men jag har de mesta "lapparna" i huvudet - däremot är jag som sagt intresserad av att se vad jag redan skrivit.
    Jag har en lång hall och golvytan fortsätter ut i köket - det blir många meter att läsa sedan när det är klart:-)

    SvaraRadera
  4. Helena Milton: Ja, helheten är nyckelordet för mig:-)

    Bilden har jag hittat på nätet - men jag ändrade färg på den så att den passade mig bättre.

    Såg du hur uselt jag räknade då på sidantalet i kapitlet, sid 31 - 37 kan ju inte bli 5 antal sidor!!!

    SvaraRadera
  5. Jag kör med anteckningsbok, en för varje romanidé. (fast den första krävde typ 3 ant.böcker:P )det är något speciellt för mig att skriva i en anteckningsbok, (helst spiralblock, A5) det liksom föder lusten att skriva mer och ideer av olika slag. Du kunde tapetsera väggarna med din översikt, det skulle bli en originell tapet indeed ;)

    SvaraRadera
  6. Jag är imponerad! Jag är alldeles för otålig för ett så organiserat skrivande. Jag flödesskriver alltid och nya idéer som jag kommer på för mitt manus skriver jag slarvigt ner i en anteckningsbok. Översikten har jag i huvudet. Fast det är det som fungerar för mig, annars skulle det aldrig bli något manus skrivet alls :D

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Katarina: Javisst - det blir super på väggen sedan när den är klar:-)
    Bra idé!

    SvaraRadera
  8. Anneli: Ja, vi är olika - men det är bara kul:-)
    Huvudsaken att det blir något skrivet alls:-
    Kramar

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!