fredag 16 september 2011

På bio ...

... alldeles för mig själv i eftermiddags. Det var jag och fem till som såg filmen medan solen sken utomhus. Jag borde ha varit i solskenet istället kan man ju tycka med tanke på hur blåsigt och regnigt det har varit på sista tiden.

Men för mig kändes det nödvändigt att se filmen "JAG SAKNAR DIG" så snabbt som möjligt. Därför att jag av en ren tillfällighet råkade stöta på vetskapen om att filmen finns idag vid lunchtid - här någonstans på nätet - vet inte var. Jag vet bara att jag direkt förstod vad temat var. Så jag googlade och såg att filmen haft premiär så sent som nu i augusti! och att manuset är byggt på en ungdomsbok "Jag saknar dig, jag saknar dig" som skrevs -92 av Peter Pohl och Kinna Greits.

Att jag tyckte att jag måste och borde se filmen direkt berodde på att mitt romanmanus som jag nu skriver på har ett liknande tema.

Jag tänkte: "det är väl lika bra jag lägger ner eftersom det redan finns både en bok och en film redan - så varför ska jag???"

Och det är ju jättebra! Att någon redan skrivit om ett så angeläget tema - sorg efter ett syskon.

Jag hade ingen aning om vare sig boken eller filmen fram till idag då. NU ÄR JAG RÄDD ATT NÅGON SKA TRO ATT JAG SNOTT ALLTIHOP DÄRIFRÅN - fastän att miljön och årtal är totalt annorlunda, i o försig storyn i stort också ... men ... jag håller på och skriver en vuxenbok ... men handlingen är till största delen förlagd i huvudkaraktärens tonårstid ... men, men, men ...

Filmen var väldigt bra - jag grät och snörvlade och jag k ä n d e massor. Det var mycket igenkänningar gestaltade på samma vis som jag själv gör ...

JAG HAR SÅ MYCKET ATT GLÄDJAS ÅT, tro inte annat - KOLLA >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ..........................


Tänk nu har jag fått ännu en award!!! Bubblande lycklig blev jag då förstås.

Den här tredje vackra awarden har jag fått av Kim (http://kim-m-kimselius.blogspot.com) och hennes motivation är:

Skrivarvisioner, för hennes underbara texter som skänker mig glädje.

Mycket varmare än så kan det knappast vara eftersom jag så gärna skriver och skriver ...

Allt som rör priset och frågor som hör till, ber jag att få hänvisa till mitt inlägg här på bloggen från onsdagen den 14 september eftersom det är svårt att svara likadant tre gånger i rad:-) Så glädjande att jag fått tre likadana priser av olika bloggvänner - mitt hjärta tar ett skutt uppåt:-) Hoppla! Jag är tacksam som har så underbara vänner i bloggvärlden - mer än jag någonsin kunde drömma om - inte ens när jag sov.

Allt för nu & Kramar till er alla


4 kommentarer:

  1. Även om temat i grunden är den samma så blir det ju ändå två helt skilda historier. Det är DIN historia och den verkar vara otroligt bra.
    Njut och ta till dig av de vackra orden. Det är du värd. Kramar

    SvaraRadera
  2. Annika: Tack för att du peppar mig och hejar på:-)
    Men det där med "allrakäraste syster" får jag stryka iallafall - det blev utnött i filmen - jag får hitta på något annat ... synd för det säger så mycket de där Astrid Lindgren orden.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Den filmen vill jag också se!!!:) Är ju helt såld på ämnet själv. Jag tror att en film blir uppmärksammad kan bana väg för fler berättelser om ett tufft ämne. Så tänker jag!:) (nu ska jag vila igen, är svårt när internet är nära...)

    SvaraRadera
  4. Annelie: Ja - jag tror att du oxå vill se den:-)
    Jo jag tycket oxå att det är bra med en sån uppmärksamhet - men inte om det leder till en slags likriktning ( blev lite galghumor där på sista ordet. Ursäkta jag kunde inte hålla mig:-):-)
    Vila på nu och ha det skönt kära Annelie!

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!