tisdag 13 september 2011

Polisen o. Hässelbymord ...

...har det varit fokus på ikväll. Jag var med på ett MEDBORGARMÖTE Hässelbygårds Skolan. Att jag gick dit berodde på att hyresvärden, genom ett anslag i porten, bjöd in oss som bor här i området där det i somras skedde ett knivmord på en 18-årig pojke, två knivmordsförsök på två 20-åriga tjejer, upplopp och vandalisering av t-banestationen mm.

Förutom polisen var också flera representanter från stadsdelsnämnden, Hässelby/Vällingby Fritid, socialförvaltning mm.

Han som var ordförande (Stadsdelsnämnden) var överraskad över att vi var så många som kom. Mötet var inrymt i skolmatsalen som inte alls räckte till, alla kom inte ens in i lokalen, många stod som packade sillar i flera led när stolarna tog slut.

Att höra vad som sades var svårt eftersom det fanns akustikplattor i taket och ingen högtalarutrustning. Vi fick ställa frågor till de berörda representanterna. Många av dem avslöjade rädsla, frustration och okunnighet.

Ordföranden sa att han var glad över att vi var så många som kommit dit. Sedan bet han sig i läppen. Ingen av oss hade varit där om vi kände oss trygga!

Polisen sa att inget av dåden hade samband med varandra. Det var en tillfällighet, sa han, att allt det som hänt, hände inom en kort tidsrymd och i samma stadsdel. INNAN det här har det varit som i vilken förort som helst. Jaha!

Nu gick jag inte till mötet bara för att få ovan nämnda info, utan som en av grannarna frågade/sa: "Hur länge ska butiken, som finns i vårt hus, få finnas kvar? Den där butiken är skummare än skummast och drar till sig allt drägg som finns. Vad ska ni göra åt det? När?"

Polisen ville inte svara och slingrade sig. Han tystade bara ner det hela.

Som kuriosa måste jag bara få berätta (som polisen höll tyst om ikväll men som pressen berättat om tidigare) att det som är intressant med den där butiken är att när den 18-årige pojken blev knivskuren så släpade/bar hans kompisar honom från bollplanen, just till nämnda butik. Varför kan man ju undra??? Varför försökte inte kompisarna stoppa blödningen, ringde 112 och lät den dödsskadade pojken ligga kvar i väntan på ambulans???

I lördags var det två polisbilar, sex poliser och hundpatrull utanför mitt köksfönster! Varför fick jag inte veta.

När mötet var slut gick jag fram till polisen och talade enskilt med honom om butiken och gänget av ungdomar som rör sig där (ibland smäller de bomber, inga nyårssmällare alltså!). Han såg pinsam ut och vad jag förstod så håller de på med en utredning som han inte kan läcka om. Själv är jag övertygad om att det handlar om en knarkhärva och det är skrämmande. Men han bad mig ringa om jag såg nåt. Ring inte 11414 utan ring 112, sa han. Jag kan ringa varje dag, sa jag. Gör det , sa han. Under mötet kom det fram att det var många, många som ringt polisen på 11414 och fick vänta i 45 min innan de blev framkopplade!

När jag flyttade hit förra sommaren var det helt lugnt här. Inte kunde jag drömma (mardrömma) om att det skulle bli så som det nu varit här:-(

Jag bor en bit från centrum, BRA tyckte jag. Jag bor i utkanten av området, BRA, tyckte jag. Jag bor i grönaste grönska, BRA tyckte jag. Jag bor nära Mälarens vatten, BRA tyckte jag. Jag bor nära H-by Slott, BRA tyckte jag ... listan på allt bra kan göras lång ... men nu ...

Men all brottslighet sker i cykler tänker jag och snart vänder det ... till nästa gång ...

Allt för nu & Kramar till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna - det gläder mig!