lördag 17 september 2011

Regnbågens alla färger ...

... framträder så underbart vackert när solens strålar träffar glasprismorna i min kristallkrona.

Jag har, ända sedan jag var barn, varit barnsligt förtjust i det spel av färgsensationer som skapas av fenomenet på väggarna av nämnda kristallprismor.

Om andra människor beskriver att de meditierar - så kan jag förstå det fastän att jag aldrig mediterat i traditionell betydelse - MEN jag tror att det är precis det jag gör när solen skiner in genom mitt västerfönster och min blick vandrar runt bland de olika regnbågsfärgade fläckarna.

Tapeten är vit med ett svagt, svagt mönster så dessa fläckar gör sig särskilt väl på den.

Sedan jag gick i småskolan har det funnits kristallkronor i mitt föräldrarhem, min glädje över dem har aldrig mattats av.

Den kristallkronan jag talar om i texten här kommer jag så väl ihåg när den kom i familjens ägo. Så speciell på det viset att den inte är så vrålstor, den är lättplacerad och kristallen är något mörkare än vad som är vanligt. Jag älskar den och har alltid gjort. Den är köpt i något som på den tiden kallades "Lumpbod" - nu heter det antikaffärer - lumpboden fanns på söder i Stockholm - det fanns många sådana där när jag växte upp.

Det är underbart att få ta hand om älskade ting - särskilt när de bringar glädje varje dag - även om inte solen skiner.

Allt för nu & Kramar till er


12 kommentarer:

  1. Jättefint var det och nu blir jag så nyfiken på att se kristallkronan i sin helhet! Förr lumpbod - nu antikaffär. Förr secondhand - nu vintage. Uttrycken förändras men tingen består.

    SvaraRadera
  2. det hade varit en bra titel på en bok :)

    SvaraRadera
  3. Helena Milton: En annan vacker dag så kommer det nog en bild på den.
    Ja det är en litet fenomen det där med vad man kallar gammalt o nytt för utan att något egentligen förändras:-)

    SvaraRadera
  4. Katarina: Ja, precis vad jag tänkte när jag såg den utskriven:-)
    Kul att du reagerade likadant!

    Kikade in hos dig av nyfikenhet och upptäckte en urtjusig blogg - grattis till den:-)

    SvaraRadera
  5. Ibland kommer de mest poetiska titlar utan att man ens anstränger sig :)
    Visst är det härligt med färger! De gör en glad. Det behövs nog nu när vi går mot gråare tider.

    SvaraRadera
  6. Katarina: Håller med om alltihop:-)

    SvaraRadera
  7. Glansen från kristall är både sagolik och magisk. Jag älskar glitter, både gammalt och nytt, oäkta och äkta :) Jag har hängt upp olika kristaller i dotterns fönster. När solen träffar dem så uppstår ren magi i rummet.
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Anneli: Så fint det låter och jag vet ju oxå hur magiskt det kan vara:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag har tyvärr ingen kristallkrona för stunden. Hade en tidigare men den blev kvar hos exet. Däremot har jag ett vindspel med hänge av spegelglas som ger ett härligt glitter. Inte de färger som blir av riktiga kristaller men de skapar ändå en lite magisk stämning.

    SvaraRadera
  10. Är du också sådan som älskar solregn? Det förknippar jag nämligen med regnbågar och alla dess färger. min mamma brukade prata om hur fint hon tyckte att det var när jag satt vid fönstret som liten och sa förundrat: Titta mamma, nu är det solregn!
    Puss!

    SvaraRadera
  11. Annika: Glad för att du har ett glasvindspel för då händer det vackra saker att titta på:-)
    Det kommer säkert en annan kristallkrona under ditt tak - så småningom:-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Maria E: Solregn kan jag inte heller få för mycket av - tänk bara så vackert det är och hur frisk luften känns då:-)
    Puss

    SvaraRadera

Kommentera gärna - det gläder mig!